Sprawozdanie z realizacji Ogólnopolskiego
Programu
autorstwa: Ireny Dzierzgowskiej
Mireli Nawrot
,,Optymiści lepiej się uczą, są zdrowsi, więcej
zarabiają, zakładają długotrwałe
i szczęśliwe małżeństwa,
utrzymują więź ze swoimi dziećmi, a nawet dłużej
żyją”
Alan Loy Mc Ginnis
Wg założeń programu wspólnym celem nauczycieli,
rodziców i całego personelu jest wychowanie
dzieci, aby przejawiały zachowania
konstruktywne, były życzliwe, przyjazne dla
otoczenia, żyły zgodnie, były chętne do pomocy,
współpracy, były tolerancyjne, wrażliwe na
krzywdę ludzką, zaangażowane we wszystko to, co
wzmacnia szczęście każdego człowieka.
Optymistyczne dzieci to szczęśliwi przyszli
obywatele naszego kraju. Celem wychowania jest
rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej
wartości, nauczenie, jak radzić
sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać
zainteresowania i talenty.
OPTYMISTYCZNE
PRZEDSZKOLE
Kolor czerwony - najcieplejszy, to wychowanie.
Dzieci są życzliwe, uprzejme, zaradne...
* Opracowanie (przy udziale rodziców)
Programu Wychowawczego Przedszkola.
* Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola,
opartej na Ogólnopolskim Programie Optymistyczne
Przedszkole.
*Opracowanie Kodeksu obowiązującego
przedszkolaków, rodziców, wszystkich pracowników
przedszkola oraz wyeksponowanie go do wiadomości
zainteresowanym.
* Przeprowadzenie na terenie Przedszkola
Ogólnopolskiej Akcji "Góra Grosza", odesłanie
zebranych pieniędzy do organizatorów.
* Realizacja programu profilaktycznego (program
zaprezentowany i zatwierdzony przez rodziców).
* Opracowanie i wdrożenie Programu adaptacyjnego
pt. „ Z radością do przedszkola”, wysyłanie
listów do dzieci nowo przyjętych,
rozprowadzenie wśród rodziców broszury "Idę do
przedszkola" oraz ankiety informacyjnej o
dziecku.
* Organizowanie w grupach zajęć "Moje prawa i
obowiązki ", wspólne opracowanie Kodeksów
grupowych.
* Realizacja programów "Kubusiowi Przyjaciele
Natury" (uzyskanie certyfikatu) , „Czyste
powietrze wokół nas” (program przedszkolnej
edukacji antynikotynowej),
Przyjaciele Zippiego”
(międzynarodowy program promocji zdrowia
psychicznego dla dzieci przedszkolnych).
* Działalność koła TPD – pomoc materialna naszym
przedszkolakom (finansowanie posiłków, paczki
świąteczne, zakup odzieży).
Kolor pomarańczowy - inteligencje wielorakie.
Przedszkole diagnozuje inteligencję dzieci, jest
urządzone w sposób, który wspiera różnorodne
zainteresowania.
*Szkolenie dla nauczycieli i rodziców pt.
„Teoria inteligencji wielorakich”.
* Gazetki i broszura dla rodziców pt. "Teoria
inteligencji wielorakich".
* „ Obserwacje talentów dzieci" – wypełnienie
ankiet przez
rodziców.
* Mapy inteligencji dzieci – diagnoza wspólnie
z i przy udziale
rodziców.
* Optymistyczne kąciki zainteresowań, m. in.:
Kącik małego artysty, Mały
konstruktor, Kącik Badacza, Kącik przyrodniczy
,Kącik plastyczny, Kącik teatralny,
Świat bajek, Kącik naukowca, Kącik
sportowy.
Kolor żółty - sukces każdego dziecka.
Przedszkole dostrzega sukcesy każdego dziecka,
wzmacnia je i omawia z rodzicami.
* Posiadanie
przez każde dziecko PASZPORTU DO KARIERY.
Podczas
„Pasowania na Przedszkolaka"
każdy
otrzymuje taki
własny
"dokument". Jest to książeczka z imieniem i
nazwiskiem dziecka, do
której wklejane są
obrazki, które
symbolizują posiadane umiejętności
przedszkolaka.
* Wyposażanie sal w pomoce dydaktyczne zgodnie z
zainteresowaniami dzieci.
*Udział dzieci w ogólnopolskich konkursach
plastycznych (z dużymi osiągnięciami)
organizowanych przez miesięcznik "Bliżej
Przedszkola" i innych (zgodnie z dostępnymi
ofertami).
* Udział w festiwalach piosenki przedszkolnej
organizowanych na terenie naszej
Gminy.
* Udział w Spartakiadach Sportowych (letnich i
zimowych).
Kolor zielony - coraz wyższy poziom
umiejętności. Przedszkole umiejętnie ocenia
osiągnięcia dzieci.
* Opracowanie i wdrożenie Karty obserwacji
dziecka 3-letniego.
* Wprowadzenie karty obserwacji i oceny
umiejętności dziecka 6-letniego.
* Opracowanie i wypełnianie kart obserwacji
dziecka 4-letniego i 5-letniego.
*
Badanie poziomu optymizmu dzieci 3,-4,-5,-6-letnich.
Kolor niebieski - optymistyczni rodzice.
Przedszkole prowadzi Klub Optymistycznych
Rodziców.
* Zapoznanie rodziców z celami i
zadaniami Ogólnopolskiego Programu Optymistyczne
Przedszkole na zebraniach grupowych (wrzesień).
* Udział rodziców w "Klubie optymistycznych
Rodziców".
* Opracowanie Kodeksu Optymistycznych Rodziców.
* Organizowanie zebrań grupowych z rodzicami
(omawianie talentów i zainteresowań dzieci,
omawianie wyników obserwacji i diagnozy).
* Systematyczne prowadzenie „Optymistycznej”
ściennej gazetki dla rodziców w przedszkolu
(każda grupa).
* Gazetka dla rodziców pt. „Uszatkowe Wieści",
oraz dodatku „ OPTYMISTYCZNE
PRZEDSZKOLE".
* Udział w piknikach pt. „Optymistyczna
rodzinka”.
* Organizowanie zajęć otwartych z udziałem
rodziców w grupach przedszkolnych (i
przedszkolnych).
* Udział rodziców w dekorowaniu sal
przedszkolnych i z okazji zbliżających się
Świąt, spotkania opłatkowe.
* Aktywny udział w Teatrze Optymistycznych
Rodziców – występ z okazji Dnia Dziecka,
Mikołajek.
* Pomoc rodziców w pracach remontowych na
terenie przedszkola.
Kolor granatowy - optymistyczny personel.
Przedszkole dba o stały rozwój personelu.
Wszyscy dorośli przestrzegają wspólnie
uzgodnionych zasad optymistycznego
postępowania.
* Rada Pedagogiczna szkoleniowa przeprowadzona
metodami aktywnymi pt. „Talenty i zdolności
przedszkolaków”.
* Uwzględnienie w rocznym planie pracy
przedszkola realizacji Ogólnopolskiego Programu
Optymistyczne Przedszkole.
* Spotkania zespołów zadaniowych, ewaluacja
wyników przeprowadzonych działań; omawianie
efektów, formułowanie wniosków, wymiana
doświadczeń oraz pomysłów pomiędzy
nauczycielami.
*Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia na
terenie przedszkola z udziałem trenera nt.
"Inteligencji
wielorakich".
* Udział nauczycieli przedszkola w Zjazdach
Optymistycznego Przedszkola (VIII, IX,
X).
* Udział nauczycieli Przedszkola w konkursach
organizowanych przez Optymistyczne Przedszkola
(Poster, Herb, Dzień Życzliwości, Gazetka,
Innowacyjny
pomysł).
* Powstanie „Chóru Optymistycznego personelu”.
Kolor fioletowy - promocja. Przedszkole
profesjonalnie prowadzi działania z zakresu
promocji placówki, przedszkole często publikuje
swoje osiągnięcia w prasie.
*Opracowanie planu pracy przez zespół ds.
promocji.
*Opracowanie nowej strony internetowej
Przedszkola, prowadzenie na stronie
internetowej aktualności z życia Przedszkola.
* Wysyłanie przez nauczycielki artykułów do
gryfińskich gazet, ukazuje się wiele
artykułów
* Wykonanie kartek wraz z życzeniami z okazji
Świąt Bożego Narodzenia dla "Przyjaciół
przedszkola" (roznoszenie kartek przez
dzieci).
* Wykonywanie kartek świątecznych przez dzieci
dla Firmy, która objęła patronat nad naszym
przedszkolem, firma wysyła kartki do swoich
kontrahentów w całej
Europie.
* Opracowanie folderu/biuletynu promującego
Przedszkole.
* Zamieszczanie informacji promujących
przedszkole na stronie internetowej Gryfina pt.
„Wrota Gryfina”.
Efekty pracy
z OGÓLNOPOLSKIM PROGRAMEM OPTYMISTYCZNE
PRZEDSZKOLE:
Dzieci:
-
„wszystkie cech optymistów są dziś
przedszkolakom bliskie” - cieszą się własnymi
marzeniami i nie załamują się niepowodzeniami
-
ufają ludziom, lubią ich i są lubiane
-
uczą się chętnie i szybko, mają szerokie
zainteresowania i wiele talentów
-
potrafią radzić sobie w różnych sytuacjach
- są
pełne inicjatywy, pomysłów, samodzielne, radosne
i twórcze
-
potrafią odróżnić dobro od zła, mają wiele
empatii
-
potrafią współczuć
- są
przyjaźnie nastawione do wszystkich koleżanek i
kolegów
-
mają poczucie pewności i wiary we własne
możliwości
-
potrafią współpracować, nie rywalizują
-
posiadają optymistyczne cechy charakteru takie
jak: dobroć, życzliwość, prawdomówność, odwagę,
opanowanie, spokój itp.
-
wierzą w siebie, odnoszą sukcesy i potrafią się
z tego cieszyć
-
umieją docenić drobne przyjemności
Rodzice:
- są
pozytywnie nastawieni do Koncepcji naszego
Optymistycznego Przedszkola
- są
najlepszym wzorcem i sposobem na wychowanie
małego optymisty
-
wiedzą, że optymistyczni
rodzice wychowają zaradne, ufne i pewne siebie
dzieci
- potrafią chronić dzieci przed stresem
-
potrafią uważnie słuchać swojego dziecka , nie
ośmieszają dziecięcych problemów
-
wiedzą, że dzieci mają prawo do beztroskiego,
szczęśliwego życia
-
wiedzą,
że życie dzieci powinno być przewidywalne,
uporządkowane, pełne ruchu i śmiechu
-
potrafią współpracować z Przedszkolem -
doradzają, proponują, wspomagają
-
wiedzą, że atmosfera w domu to niezwykle ważny
czynnik kształtujący osobowość dziecka
-
pozwalają dziecku być dzieckiem i nie angażują
ich w poważne małżeńskie konflikty
-
posiadają wiedzę o rozwijaniu inteligencji
wielorakich u swoich pociech
-
opowiadają swojemu dziecku
wiele bajek i historii z optymistycznym
zakończeniem, układają optymistyczne wiersze,
piosenki
- bawią się, rozmawiają
i przebywają ze swoim
dzieckiem
- są przekonani o
wartości pracy całego Przedszkola
Nauczyciele i
personel Przedszkola:
-
„optymizm nas cechuje, otwartość, serce czyste”
-
kocha życie i z nadzieją patrzy w
przyszłość
- systematycznie i planowo podejmuje wszystkie działania
- jest pełen pomysłów, jest kreatywny
i twórczy
-
nie pociesza dzieci fałszywymi pochwałami, jest
zawsze życzliwy i uśmiechnięty
-
wie, że wychowanków w przyszłości będzie
cechować najwyższy poziom optymizmu
-
wie, że dzieci poradzą sobie z każdym problemem
-
tworzy każdemu dziecku optymalne warunki
rozwojowe i przyjazne środowisko wspomagające
rozwój dziecka i wspiera je w drodze do sukcesu
na miarę jego możliwości
-
docenia nawet drobne sukcesy
wszystkich dzieci
-
spogląda z dystansu na obecne problemy
-
rozpoczyna każdy dzień pracy w
spokojnej, optymistycznej atmosferze
- wierzy w lepsze
jutro, w sukces, w to, że niemal każdy błąd
można naprawić
-
wykorzystuje „teorię inteligencji wielorakich”,
- wie, że każde dziecko jest inne i posiada
niepowtarzalną „mapę inteligencji”
- świadomie ( poprzez szkolenia, refleksje)
pracują nad doskonaleniem swoich umiejętności
wychowawczych
- efektywnie i systematycznie współpracuje z
rodzicami
- wie, że
„Kiedy
śmieje się dziecko - śmieje się cały
świat"
- wie, że
„Wszystkie zmiany są
na lepsze, tylko na to lepsze trzeba czasami
poczekać!"
- podjął
decyzję, że w roku szkolnym 2012/2013 rozpocznie
pracę z Programem Kraina Dzieci w Europie – bis.
Opr. Zespół ds.
promocji Przedszkola Nr 2 im. Misia Uszatka w
Gryfinie. |