„Dzieciom
możemy dopomóc w nauce
albo przez
próby i nauczania, albo przez
wspomaganie ich wysiłków
w trakcie procesu uczenia się.
Powinniśmy zapewnić dzieciom wolność
pozwalającym na samodzielne odkrywanie
i uczenie się…”
Swoją pracę opieramy na współczesnych
doświadczeniach psychologów i pedagogów.
Naszym wychowankom proponujemy szeroki
wachlarz zabaw i zajęć pobudzających
twórczą aktywność, rozwój umysłowy i
sprawność ruchową. Stwarzamy warunki
umożliwiające każdemu dziecku rozwój
zgodnie z jego wrodzonym potencjałem.
Staramy się, aby każde dziecko miało
poczucie odniesionego sukcesu i mogło
budować pozytywny obraz własnego „Ja”. W
tym celu w swojej pracy stosujemy metody
tradycyjne oraz elementy metod
aktywnych:
- Pedagogika
zabawy (zabawy i gry wyzwalające
aktywność i integrujące grupę)
- Naturalna Nauka Języka (rozwijanie i
pogłębianie chęci dzieci do mówienia,
czytania, pisania)
- Dziecięca matematyka E. Gruszczyk -
Kolczyńskiej i E. Zielińskiej
(najważniejsze są osobiste doświadczenia
dziecka, stanowią one budulec, z którego
dziecko tworzy pojęcia i kształtuje
umiejętności)
- Metoda Dobrego Startu Marty
Bogdanowicz (aktywizowanie rozwoju
funkcji psychomotorycznych dzieci i
korygowanie zaburzeń tego rozwoju)
- Wprowadzenie dziecka w świat pisma
Ireny Majchrzak (zainteresowanie dzieci
światem liter i pismem; rozpoczyna
się od własnego imienia)
- Metoda C. Orffa i L. Labana (zabawy
polegające na rozwijaniu wrażliwości
słuchowej
i koordynacji słuchowo - wzrokowo -
ruchowej, w której wykorzystuje się
muzykę i układy ruchowe inicjowane
spontanicznie przez dzieci)
- Elementy Ruchu Rozwijającego W.
Sherborne (ćwiczenia gimnastyczne
pozwalające dzieciom na poznanie
własnego ciała i orientacji w
przestrzeni)
- Metoda Kniessów (pozwala na
eksponowanie naturalnych form ruchowych)
- Elementy kinezjologii edukacyjnej P.
Dennisona (ćwiczenia zalecane dla
podniesienia potencjalnych zdolności
uczenia się dzieci. Zostały stworzone,
aby stymulować, wyzwalać oraz
relaksować)
- techniki Freineta (samodzielna
twórczość słowna dzieci)
- Metoda twórczego myślenia J. Osborne
(burza mózgów jest szczególnie
wykorzystywana podczas rozwiązywania
problemów)
- Drama (metoda edukacyjna i wychowawcza
aktywizująca pracę dziecka, pozwala
uruchomić wyobraźnię dziecka w sposób
dostosowany do jego indywidualnych
możliwości)
- Metoda B. Roclawskiego.
Każdy
nauczyciel, który prowadzi pracę
wychowawczo - dydaktyczną, przy wyborze
metody pracy kieruje się przede
wszystkim: indywidualnymi możliwościami
rozwojowymi każdego dziecka zgodnie z
jego wrodzonym potencjałem,
skutecznością, własnym doświadczeniem,
potrzebami, upodobaniami i
zainteresowaniami dzieci.
Zajęcia prowadzimy w
zależności od potrzeb: z całą grupą, w
małych zespołach, indywidualnie.
|