Filmik Mistrzownie Kodowania Junior
Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka w
Gryfinie wzięło udział w pilotażowej
edycji Ogólnopolskiego Programu
Mistrzowie Kodowania Junior. To duże
wyróżnienie dla naszego Przedszkola,
ponieważ brało w nim udział tylko 18
przedszkoli z całej Polski!
Program jest inicjatywą
firmy Samsung Electronics Polska.
Patronują mu Ministerstwo Edukacji
Narodowej, Ministerstwo
Administracji i Cyfryzacji oraz
Ministerstwo Gospodarki. W trakcie
trwania programu podejmowane były
działania mające na celu rozwijanie
u dzieci przedszkolnych w wieku 3 -
5 lat umiejętności logicznego
myślenia, rozwijanie wyobraźni
przestrzennej oraz wprowadzanie
młodego człowieka w cyfrowy świat,
szczególnie w świat związany z
programowaniem, a także nabywanie
dobrych nawyków cyfrowych od
najmłodszych lat.
W naszym Przedszkolu programem
objęte były trzy grupy przedszkolne
- "Motylki",
"Kotki" i "Pszczółki" z
nauczycielkami Marzeną Nycz,
Magdaleną Paradowską i Agnieszką
Mucha. Jednak w ramach współpracy i
integracji wszystkie grupy
przedszkolne brały udział w
zajęciach i zabawach realizowanych
przez przeszkolonych nauczycieli.
Głównym i podstawowym narzędziem
pracy była mata edukacyjna z
kompletem kolorowych obrazków, którą
można wykorzystywać na bardzo wiele
sposobów. Służyła ona jako plansza
do wielu gier dydaktycznych. Na niej
dzieci poznawały pierwsze litery i
cyfry, uczyły się liczyć oraz
poznawały właściwości osi liczbowej,
układu współrzędnych, poznawały
kolory, uczyły się opowiadać,
rozwiązywały zagadki, układały
ukochane sudoku, poznawały pierwsze
niemieckie słowa. Mata zamieniała
się w scenę, gdzie rozgrywały się
przedstawienia teatralne animowane
przez dzieci. Na niej próbowaliśmy
najpierw tabletowe aplikacje
Scratcha Junior, memory czy Kodable.
Tu powstawały obrazki i figury z
kolorowych klocków. Niczym
pięciolinia służyła jako pole do
kodowania muzyki oraz nauki
zakodowanego tańca. Zajęcia stawały
się niesamowitą przygodą, zabawą a
dzieci były bardziej skupione i z
każdym dniem potrafiły lepiej
współpracować w grupie oraz czekać
na swoją kolej podczas wykonywanych
działań.
Wiedza uzyskana podczas zabaw na
macie edukacyjnej była wprowadzeniem
do cyfrowego świata Kota - Duszka,
głównego bohatera aplikacji Scratch
Junior na naszych tabletach. To na
nich właśnie powstawały piękne
urodzinowe i świąteczne kartki,
laurki dla gości, zimowe krajobrazy,
sceny z dokarmiania ptaków, przepisy
na pyszne ciasto oraz rysunki z
okazji różnych świąt. Największą
jednak radość sprawiało dzieciom
wprawienie w ruch postaci
i przedmiotów przez siebie
stworzonych, nadanie im swojego
głosu oraz twarzy wg pokazanego
przez nauczyciela kodu, ale także
potrafiły samodzielnie i wg własnej
inwencji twórczej stworzyć
niesamowite ruchome sceny.
Wszystkie zdobyte doświadczenia i
umiejętności sprawiły, że dzieci
stały się odważniejsze, nabrały
pewności siebie, potrafią świetnie
współpracować w grupie i dążyć do
wyznaczonego celu. Dzięki programowi
Mistrzowie Kodowania Junior
zrobiliśmy pierwszy krok w cyfrowy
świat nowoczesnych technologii.
Pokazaliśmy dzieciom i rodzicom jak
mądrze i bezpiecznie z niego
korzystać.
Dziękujemy za ten wspaniały czas -
Firmie Samsung Electronic Polska
oraz naszym Koordynatorom i
Trenerom!!!
Marzena Nycz, Magdalena Paradowska,
Agnieszka Mucha