KRAINA DZIECI W EUROPIE– BIS
2012/2013
Przedszkole nr 2 im. Misia Uszatka w
Gryfinie przystąpiło do
Ogólnopolskiego Programu dla
Przedszkoli autorstwa Ireny
Dzierzgowskiej i Mireli Nawrot pt.
„Kraina Dzieci w Europie - bis” .
Program "Kraina Dzieci w Europie -
bis" jest jedną z części pochodzącą
z projektu "optymistyczna sfera
oświatowa", który objęty jest
partnerem ministerstwa edukacji
narodowej.
Celem programu, zwanego również
edukacją wielokulturową
jest kształtowanie u dzieci
tolerancji wobec innych dzieci oraz
likwidowanie barier, steoretypów,
uprzedzeń.
Założeniem programu jest poznanie
krajów Europy przez dzieci, prawa
dziecka oraz edukacji
wielokulturowej poprzez
kształtowanie u dzieci właściwych
postaw, uczenie dzieci tolerancji
wobec siebie i innych oraz
poznawanie
i szanowanie praw dziecka.
Cele programu:
Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat
Prawa Dziecka;
Akceptowanie odmienności i inności
przez dzieci;
Wzbogacenie wiedzy własnej na temat
innych kultur i krajów Europy;
Komunikacja, porozumienie, dialog
między dziećmi w grupie;
Tolerancja, uznanie, godność.
Realizacja, tego programu odbywać
się będzie metodą „mali badacze”
gdzie dzieci uczą się poszukiwać
wiedzy z różnych źródeł.
Tematami wiodącymi będą:
„Mamy prawo do… Poznajemy Prawa
Dziecka”,
„Co może mały człowiek - pojęcie
tolerancji”
„Jesteśmy dziećmi całego świata” -
zapoznanie dzieci z zabytkami i
symbolami wybranych krajów Unii
Europejskiej.
Projekt pt. „Kraina Dzieci w Europie
- bis” pozwoli na przybliżenie
dzieciom sposobu życia, kultury,
obyczajów omawianych państw. Dzieci
uświadomią sobie, że bez względu na
miejsce zamieszkania każde dziecko
ma prawa i obowiązki, własne
potrzeby, marzenia oraz problemy.
Przy realizacji
tego przedsięwzięcia potrzebna
będzie pomoc i współpraca z
rodzicami. Istotą projektu jest
działać zgodnie z nowoczesną
edukacją
Program „Kraina Dzieci w Europie -
bis” dostarcza wiele korzyści
dzieciom, nauczycielom oraz
rodzicom.
Dzieci zdobywają wiedzę i
umiejętności. Nauczyciele biorą
udział w programie ogólnopolskim,
zdobywają nowe doświadczenia,
nawiązują lepsze relacje w pracy z
dziećmi oraz stosują nowe metody
uczenia. Rodzice nawiązują lepszy
kontakt z przedszkolem oraz cieszą
się z sukcesów dzieci.
Dziecko poprzez uczestnictwo w
projekcie:
Uczy się, aby wiedzieć (wiedza) –
Uczestnicząc w prowadzonych
zajęciach i zabawach dziecko
przyswaja dostarczoną przez
nauczyciela wiedzę. Wiedza, ta
pozwala na komunikowanie, zdobywanie
świata poprzez rozumienie,
poznawanie i odkrywanie.
Uczy się, aby działać
(umiejętności) –
Poprzez systematyczne przebywanie w
przedszkolu dziecko osiąga
różnorodne kompetencje, dzięki
którym radzi sobie z różnymi
zadaniami i problemami.
Uczy się, aby być (system wartości i
postaw)
– Dzięki edukacji dziecko uczy się
samodzielności, logicznego myślenia,
podejmowania decyzji w różnych
okolicznościach własnego życia.
Dziecko uczy się przestrzegać reguł,
obowiązujących w społeczności
dziecięcej oraz w świecie dorosłych.
Uczy się, aby żyć wspólnie z innymi
(współistnienie i współdziałanie
całej grupy społecznej) –
Dziecko przebywając w grupie
rówieśniczej odkrywa siebie, uczy
się zauważać niepowtarzalność i
odrębność każdego dziecka,
współpracować z innymi dziećmi, uczy
się rozwiązywać konflikty oraz
planować i realizować z innymi
wspólne cele. Dziecko poprzez
aktywny udział w zajęciach odkrywa
swoje talenty i rozwija
zainteresowania.