|
Podstawowym programem, wg którego pracuje
nasze przedszkole jest program autorstwa
Jolanty Kopały i Elżbiety Tokarskiej „Zanim
będę uczniem.”
UZASADNIENIE DOPUSZCZENIA PROGRAMU
pt. „Zanim będę uczniem” autorstwa: Elżbiety
Tokarska i Jolanty Kopały
Program „Zanim będę uczniem” E. Tokarskiej i
J. Kopały został oceniony przez nauczycieli
Przedszkola Nr 2 im. Misia Uszatka w
Gryfinie jako bardzo dobrze przygotowany
pakiet programowy, metodyczny i
organizacyjny wraz z narzędziami
diagnostycznymi. Program zawiera szczegółowy
zakres wiadomości i umiejętności, jakimi
powinno dysponować dziecko kończące
przedszkole, i został ujęty w 15 obszarach,
wyodrębnionych w obowiązującej Podstawie
programowej wychowania przedszkolnego.
Zawarte w nim treści skierowane są do
wszystkich dzieci objętych wychowaniem
przedszkolnym, bez zróżnicowania wiekowego.
Nauczyciele podkreślają fakt, iż program
wskazuje im kierunek działań, zapewniający
osiągnięcie przez dzieci pełnego rozwoju
fizycznego i intelektualnego. Zawiera
szczegółowe treści wychowania i nauczania,
uwzględniające możliwości dzieci na
wszystkich etapach edukacyjnych. Wskazuje
nauczycielom, jakie sposoby realizacji jego
treści w danym obszarze będą mu pomagać w
świadomym oddziaływaniu na wychowanków.
Proponowana w programie diagnoza jest prosta
i czytelna dla młodych, rozpoczynających
pracę nauczycieli Przedszkola. Obejmuje
podstawowe kompetencje dziecka, mające
bezpośredni wpływ na przyszłe powodzenie w
szkole. Zawiera przykłady pomocy do
przeprowadzenia diagnozy. Opiera się na
obserwacji zachowań, sposobu wykonania
proponowanych zadań. Nauczyciele podkreślają
zalety osobno wyodrębnionego działu, jakim
jest propozycja działań podejmowanych z
dziećmi zdolnymi, i znajdujące się w nim
przykłady ćwiczeń.
Program zgodny jest z nową Podstawą
programową wychowania przedszkolnego która
obowiązuje od 1 września 2009 r.
Dodatkowo realizujemy opracowane przez
nauczycielki i dyrektora programy własne:
- Program wychowawczy
- Program profilaktyczny „ Bezpieczny
Przedszkolak”
- Program wstępnej adaptacji „Z radością do
przedszkola”
- Program współpracy z rodzicami „Wspólnie
można więcej...”
- Program przyrodniczy „Żyję zdrowo i wesoło
w zgodzie z otaczającą mnie przyrodą”.
Wzbogacają one proces edukacyjny małego
dziecka, wspierają jego rozwój, uczą
szacunku i tolerancji, godności i poczucia
własnej wartości. Pomagają rozwijać
zainteresowania i talenty, uczą wrażliwości
na piękno i dobro, umożliwiają dzieciom
podtrzymywanie poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej i językowej.
- Religia: program…
Nasze przedszkole: Przedszkole Nr 2 im.
Misia Uszatka w Gryfinie przystąpiło do
Ogólnopolskiego programu "OPTYMISTYCZNE
PRZEDSZKOLE", autorstwa: I. Dzierzgowskiej i
M. Nawrot. Według tegoż programu celem
wychowania jest rozwijanie w dziecku
optymizmu, poczucia własnej wartości,
nauczenie, jak radzić sobie w różnych
sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i
talenty.
Celem wspólnych dążeń nauczycieli i rodziców
jest takie wychowanie dzieci, by przejawiały
one zachowania i działania konstruktywne,
życzliwe i przyjazne dla innych ludzi,
altruistyczne w stosunkach zbiorowych i
zespołowych. Ważne jest też by dzieci były
zgodne, chętne do pomocy i współpracy,
tolerancyjne, by kochały to, co jest
naprawdę cenne i godne kochania, były
wrażliwe na krzywdę ludzką i
niesprawiedliwość, zaangażowane we wszystko
to, co może maksymalizować szczęście każdego
człowieka.
W grupach starszych realizujemy Program
„Przyjaciele Zippiego”
Jest to międzynarodowy program, który
kształtuje i rozwija umiejętności
psychospołeczne u małych dzieci. Uczy
różnych sposobów radzenia sobie z
trudnościami i wykorzystywania nabytych
umiejętności w codziennym życiu oraz
doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi.
Nie koncentruje się on na dzieciach z
konkretnymi problemami czy trudnościami, ale
promuje zdrowie emocjonalne wszystkich
małych dzieci.
Podstawowe założenie, jaki przyświeca
programowi Przyjaciele Zippiego jest bardzo
proste - jeśli małe dzieci będą mogły się
nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami, to
w okresie dorastania i dorosłości, powinny
lepiej radzić sobie z problemami i
kryzysami.
Najważniejszym i podstawowym celem programu
jest wyposażenie dzieci w umiejętności
radzenia sobie z trudnościami oraz
rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i
społecznych, które pozwolą nawiązywać i
utrzymywać przyjaźnie w nowym środowisku
jakim staje się dla dzieci przedszkole i
szkoła.
Program uczy dzieci:
jak rozpoznawać własne uczucia i o nich
rozmawiać;
jak mówić to, co chce się powiedzieć;
jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźń;
jak rozwiązywać konflikty;
jak zachowywać się w nowych sytuacjach;
jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.
Aktywnie realizujemy zadania i zamierzenia
Ekologiczny programu o ogólnopolskim zasięgu
pt. „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, który ma
przede wszystkim na celu:
- popularyzację ochrony przyrody wśród
przedszkolaków, ich rodziców i nauczycieli
- wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie
ochrony natury.
- uczenie dzieci kreatywnego myślenia,
samodzielności i podejmowania inicjatyw.
|
|