|
DZIECIĘCA KRAINA KREATYWNOŚCI
„Dziecięca
Kraina Kreatywności”- to program C.
Mireli Nawrot. Ośrodkiem prowadzącym program
w Polsce jest Ośrodek Doskonalenia i
Kształcenia Ustawicznego „Partner”.
Jest to program dla dzieci,
które uczęszczają do Optymistycznego
Przedszkola i lubią się wspaniale bawić. To
program dla nauczycieli, którzy
rozwijają dziecko przez zabawę,
eksperymenty, doświadczenia, a także
poszukują wciąż twórczych, ciekawych
rozwiązań. To program dla rodziców,
którzy wiedzą, że kapitał dziecka gromadzony
w Przedszkolu jest ważną częścią dalszego
sukcesu.
Celem Programu ,,DZIECIĘCA
KRAINA
KREATYWNOŚCI” jest zachęta
nauczycieli
do wymiany interdyscyplinarnej wiedzy i
doświadczeń. Rozwijanie kreatywności
i zapobieganie rutynowych zachowań w pracy
z dzieckiem. Doskonalenie warsztatu pracy
nauczyciela i podążanie za potrzebami
dziecka w XXI wieku.
Kreatywność to zdolność do
pokonywania rutyny, nawyków,
schematów myślenia
i działania. Wiąże się z
umiejętnością dostrzegania w swoim otoczeniu
obszarów wymagających zmiany, definiowania
problemów oraz tworzenia propozycji
rozwiązań. Kreatywność wiąże się z
gotowością do prezentowania i obrony
swoich pomysłów. Można ją trenować i
rozwijać. Kreatywność
jest bardzo przydatna w życiu, gdyż dzięki
niej łatwiej rozwiązujemy problemy,
rozszerzamy pomysłowość i zwiększamy swój
potencjał twórczy. Umiejętność kreatywnego
myślenia rozwija się całe życie, dlatego też
warto już od najmłodszych lat zadbać o
odpowiednie jej kształtowanie. Zatem jak
rozwijać kreatywność dziecka aby wykształcić
w nim zdolność nieszablonowego reagowania na
rzeczywistość. Kreatywność
można rozwijać na wiele sposobów, ale
podstawowa zasada brzmi: „Pozwalaj dziecku
działać i szukać rozwiązań! Zachęcaj dziecko
do aktywności, by mogło poznawać świat
samodzielnie, doświadczać i
eksperymentować”. Można je nauczyć
absolutnie wszystkiego, co prezentuje się im
w sposób rzetelny za pomocą faktów –
fakty są podstawą wiedzy.
Nasze Przedszkole
zachęca dzieci, by wcielały się w małych
odkrywców,
poznających na
przykład podstawowe zagadnienia dotyczące
architektury, sztuki i kultury różnych
krajów. Oczywiście nauka odbywa się podczas
zabawy. Dzieci, pod okiem kreatywnych
nauczycieli, przeprowadzą również
doświadczenia z zakresu fizyki: uderzając
dłonią w foliową membranę na butelce, tworzą
wiatr i sprawdzają, czy zdołają w ten
sposób zgasić świeczkę. W ten sposób
dowiadują się, że powietrze porusza się i
może być bardzo silne. Teoria jest dla
małych dzieci całkowitą abstrakcją, podczas
gdy przedstawiona namacalnie wiedza
praktyczna jest przyswajana bez wysiłku
i pozostaje na długo w pamięci.
Kreatywność daje szersze
spojrzenie na świat, odwagę odkrywania i
elastyczne podejście do szybko zmieniającej
się rzeczywistości, a to z kolei pozwala, by
bez problemu się w niej odnaleźć. Szkoła
nadal promuje szablonowe myślenie, a to za
mało, by wybić się ponad przeciętność.
Pojawia się zatem pytanie, jak wychować
dziecko, by umiało poradzić sobie z
wyzwaniami, które szykuje dla niego świat.
Coraz bardziej świadomi rodzice szukają
możliwości, by jak najlepiej pokierować
edukacją swojego dziecka, wydobyć drzemiący
w maluchu potencjał i umiejętnie go
rozwijać. Zadaniem naszego Przedszkola jest
angażowanie rodziców, by byli inspiracją
dla dzieci, aby wychować dziecko tak, by
umiało poradzić sobie z wyzwaniami, które
szykuje dla niego świat. Dziecko
odważne w
wyrażaniu swoich poglądów, samodzielne w
myśleniu, zaradne, pomysłowe, ciekawe nowych
wyzwań. Ciekawość
świata jest u dzieci wrodzona i wcale nie
muszą się jej uczyć. Jeśli więc pozwoli im
się ją rozwinąć, wyrosną na ludzi o
otwartych umysłach, gotowych na zdobywanie
wiedzy, odważnie podejmujących kolejne
wyzwania. Dużą rolę odgrywa tutaj
obcowanie ze sztuką
muzyką klasyczną, bowiem badania
specjalistów potwierdzają, że
wyjątkowym właściwościom
muzyki klasycznej dochodzi do harmonizacji i
integracji rytmu pracy
serca i mózgu, a także poprawy aktywności
sensomotorycznej, koncentracji i pamięci.
Nauczyciele naszego Przedszkola,
wspólnie z rodzicami, często szukają bardzo
kreatywnych sposobów i metod, by pomóc
dzieciom wejść w dorosłe życie pewnym
krokiem. Nie zapominamy, że dzieci rodzą się
z niezwykłym potencjałem, a naszą rolą jest
tego nie zaprzepaścić. To, czy dziecko
odkryje i rozwinie swoje talenty, czy nauka
będzie pasjonującą przygodą czy raczej
mozolną i nudną pracą decyduje się już na
etapie kształcenia przedszkolnego. Zatem
praca dorosłego na rzecz rozwijania
kreatywności dzieci jest zadaniem niezwykle
odpowiedzialnym i trudnym. Wymaga przede
wszystkim przekonania, że w każdym dziecku
tkwi potencjał twórczy i drzemią
predyspozycje do kreatywnego myślenia oraz
działania. Potrzebna jest duża aktywność ze
strony nauczycieli i rodziców, by to, co
jeszcze uśpione, stało się widoczne i jak
najbardziej realne.
Jaką
cechę można przypisać osobom, które w XXI
wieku mogą osiągnąć spektakularny sukces?
Bez wątpienia jest nią kreatywność.
To ona daje szersze spojrzenie na świat,
odwagę odkrywania i
elastyczne podejście do szybko zmieniającej
się rzeczywistości, a to z kolei pozwala, by
bez problemu się w niej odnaleźć.
Nasze Przedszkolaki wielokrotnie przenosiły
się do krainy przygody, zabawy i
fantazji. Tym razem
zaprosiliśmy Dzieci do Krainy Kreatywności
poprzez realizację Ogólnopolskiego Programu
M. Nawrot ,,Dziecięca Kraina Kreatywności”.
Wszystkie działania prowadzone
w ramach programu nastawione były na
kreatywne działanie dzieci, nauczycieli i
rodziców.
Pozwoliły one na sformułowanie następujących
wniosków:
- za pomocą odpowiednich technik oraz
ćwiczeń możemy pomóc dzieciom wykształcić w
sobie własną kreatywność;
- nawet dzieci, które mają naturalne
predyspozycje muszą wciąż rozwijać i ćwiczyć
swoje umiejętności aby nie zanikały;
- abstrakcyjne, twórcze myślenie to jedno z
kluczowych zagadnień związanych z rozwojem
umysłowym małego człowieka, dlatego warto
już od najmłodszych lat zadbać o jego
odpowiednie kształtowanie;
- dzieci są z natury bardzo dociekliwe,
dlatego też warto wiedzieć w jaki sposób
dobrze wykorzystać rodzący się potencjał;
- nie ma konkretnego sposobu na to jak
rozwijać kreatywność u dzieci, jednak
istnieje wiele metod, które z pewnością
skutecznie w tym pomogą;
- wszystkie dzieci w naszym Przedszkolu są
skutecznie aktywizowane przez nauczycieli do
kreatywnego działania;
- wspólna zabawa i realizowanie czasem
szalonych pomysłów to najlepsza droga do
uczenia dzieci kreatywności;
- za pomocą różnorodnych, ciekawych działań,
dzieci wychodzą poza ramowe myślenie i
dzięki temu w ich głowach powstaje wiele
inspirujących pomysłów;
- kreatywność u dzieci możemy rozwijać
także w zaciszu własnego domu;
- ważnym elementem domowej zabawy jest
zaangażowanie rodziców, którzy powinni być
inspiracją dla dzieci;
- w nabywaniu twórczych kompetencji pomoże
wspólne spędzanie czasu na różnych
ćwiczeniach i zabawach z rodzicami
- praca dorosłego/rodzica na rzecz
rozwijania kreatywności dzieci jest zadaniem
niezwykle odpowiedzialnym i trudnym;
- zajęcia dla dzieci połączone z zabawą
doskonale rozwijają kreatywność;
- wbrew pozorom nie potrzeba wcale
skomplikowanych pomocy naukowych, aby
wzbudzić w dziecku
ciekawość, gdyż świetną zabawę zapewnią
proste zabawy na zwykłych przedmiotach
codziennego użytku;
- kochane przez nauczyciela dzieci są w
grupie szczęśliwe, kreatywne, wspaniale
współpracują, chłoną wiedzę, kwitną i
rozwijają się;
- kreatywnego nauczyciela charakteryzuje
odwaga w myśleniu i przeciwstawianiu się
szablonowości i szarości;
- kreatywny nauczyciel odczuwa potrzebę
ciągłego dokształcania, poszukiwania i
przekazywania swojej wiedzy wychowankom;
- w każdym dziecku tkwi potencjał twórczy i
drzemią predyspozycje do kreatywnego
myślenia oraz działania, potrzebna jest
jednak duża aktywność ze strony nauczycieli,
by to, co jeszcze uśpione, stało się
widoczne i jak najbardziej realne;
- kreatywny nauczyciel musi odznaczać się
bogatą wyobraźnią, pomysłowością,
spostrzegawczością, odchodzić od schematów i
gotowych wzorów postępowania;
- kreatywny nauczyciel wychowuje kreatywne
dzieci i wie, że w każdym z nich tkwi
niezmierzony potencjał, predyspozycje do
kreatywnego myślenia i samodzielnego,
nieszablonowego działania;
- kreatywność to wymyślanie,
eksperymentowanie, wnoszenie czegoś nowego;
- kreatywność należy pielęgnować, aby nie
została zablokowana, dlatego potrzebuje
wyobraźni, spontaniczności, marzeń, pomysłu
oraz refleksji.
|
|