http://przedszkolneabc.pl/uploads/ce4209b44620b0458efc42edd0a1ab0d.jpghttps://przedszkolandia334.edupage.org/photos/skin/clipart/Prezentacja1.jpg       

 

 

 

 

 

 

 

DZIECIĘCA KRAINA KREATYWNOŚCI

 „Dziecięca Kraina Kreatywności”- to program C. Mireli Nawrot. Ośrodkiem prowadzącym program w Polsce jest Ośrodek Doskonalenia i Kształcenia Ustawicznego „Partner”.

             Jest to program dla dzieci, które uczęszczają do Optymistycznego Przedszkola i lubią się wspaniale  bawić. To program dla nauczycieli, którzy rozwijają dziecko przez zabawę, eksperymenty, doświadczenia, a także poszukują wciąż twórczych, ciekawych rozwiązań. To program dla rodziców, którzy wiedzą, że kapitał dziecka gromadzony w Przedszkolu jest ważną częścią dalszego sukcesu.

Celem Programu ,,DZIECIĘCA KRAINA KREATYWNOŚCI”  jest zachęta nauczycieli
do wymiany interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczeń. Rozwijanie kreatywności
i zapobieganie  rutynowych zachowań w pracy z dzieckiem. Doskonalenie  warsztatu pracy nauczyciela i podążanie za potrzebami dziecka w XXI wieku.

           Kreatywność  to zdolność  do pokonywania rutyny, nawyków, schematów myślenia
i działania
. Wiąże się z umiejętnością dostrzegania w swoim otoczeniu obszarów wymagających zmiany, definiowania problemów oraz tworzenia propozycji rozwiązań. Kreatywność wiąże się z  gotowością do  prezentowania i obrony swoich pomysłów. Można ją trenować i rozwijać. Kreatywność jest bardzo przydatna w życiu, gdyż dzięki niej łatwiej rozwiązujemy problemy, rozszerzamy pomysłowość i zwiększamy swój potencjał twórczy. Umiejętność kreatywnego myślenia rozwija się całe życie, dlatego też warto już od najmłodszych lat zadbać o odpowiednie jej kształtowanie. Zatem jak rozwijać kreatywność dziecka aby wykształcić w nim zdolność nieszablonowego reagowania na rzeczywistość. Kreatywność można rozwijać na wiele sposobów, ale podstawowa zasada brzmi: „Pozwalaj dziecku działać i szukać rozwiązań! Zachęcaj dziecko do aktywności, by mogło poznawać świat samodzielnie, doświadczać i eksperymentować”. Można je nauczyć absolutnie wszystkiego, co prezentuje się im   w sposób rzetelny za pomocą faktów –  fakty są podstawą wiedzy.


   Nasze Przedszkole zachęca dzieci, by wcielały się w małych odkrywców, poznających na przykład podstawowe zagadnienia dotyczące architektury, sztuki i kultury różnych krajów. Oczywiście nauka  odbywa się podczas zabawy. Dzieci, pod okiem kreatywnych nauczycieli, przeprowadzą również doświadczenia z zakresu fizyki: uderzając dłonią w foliową membranę na butelce, tworzą wiatr  i sprawdzają, czy zdołają w ten sposób zgasić świeczkę. W ten sposób dowiadują się, że  powietrze porusza się i może być bardzo silne. Teoria jest dla małych dzieci całkowitą abstrakcją, podczas gdy przedstawiona namacalnie wiedza praktyczna jest przyswajana bez wysiłku             i pozostaje na długo w pamięci.

         Kreatywność daje szersze spojrzenie na świat, odwagę odkrywania i elastyczne podejście do szybko zmieniającej się rzeczywistości, a to z kolei pozwala, by bez problemu się w niej odnaleźć. Szkoła nadal promuje szablonowe myślenie, a to za mało, by wybić się ponad przeciętność. Pojawia się zatem pytanie, jak wychować dziecko, by umiało poradzić sobie z wyzwaniami, które szykuje dla niego świat. Coraz bardziej świadomi rodzice szukają możliwości, by jak najlepiej pokierować edukacją swojego dziecka, wydobyć drzemiący w maluchu potencjał i umiejętnie go rozwijać. Zadaniem naszego Przedszkola jest angażowanie rodziców, by byli  inspiracją dla dzieci, aby wychować dziecko tak, by umiało poradzić sobie z wyzwaniami, które szykuje dla niego świat. Dziecko odważne w wyrażaniu swoich poglądów, samodzielne w myśleniu, zaradne, pomysłowe, ciekawe nowych wyzwań.  Ciekawość świata jest u dzieci wrodzona i wcale nie muszą się jej uczyć. Jeśli więc pozwoli im się ją rozwinąć, wyrosną na ludzi o otwartych umysłach, gotowych na zdobywanie wiedzy, odważnie podejmujących kolejne wyzwania. Dużą rolę odgrywa tutaj  obcowanie ze sztuką muzyką klasyczną, bowiem badania specjalistów potwierdzają, że  wyjątkowym właściwościom muzyki klasycznej dochodzi do harmonizacji i integracji rytmu  pracy serca  i mózgu, a także poprawy aktywności sensomotorycznej, koncentracji i pamięci.
Nauczyciele naszego Przedszkola, wspólnie z rodzicami, często szukają bardzo kreatywnych sposobów i metod, by pomóc dzieciom wejść w dorosłe życie pewnym krokiem. Nie zapominamy, że dzieci rodzą się z niezwykłym potencjałem, a naszą rolą jest tego nie zaprzepaścić. To, czy dziecko odkryje i rozwinie swoje talenty, czy nauka będzie pasjonującą przygodą czy raczej mozolną i nudną pracą decyduje się już na etapie kształcenia przedszkolnego. Zatem praca dorosłego na rzecz rozwijania kreatywności dzieci jest zadaniem niezwykle odpowiedzialnym i trudnym. Wymaga przede wszystkim przekonania, że w każdym dziecku tkwi potencjał twórczy i drzemią predyspozycje do kreatywnego myślenia oraz działania. Potrzebna jest duża aktywność ze strony nauczycieli i rodziców, by to, co jeszcze uśpione, stało się widoczne i jak najbardziej realne.

  Jaką cechę można przypisać osobom, które w XXI wieku mogą osiągnąć spektakularny sukces? Bez wątpienia jest nią kreatywność. To ona daje szersze spojrzenie na świat, odwagę odkrywania                   i elastyczne podejście do szybko zmieniającej się rzeczywistości, a to z kolei pozwala, by bez problemu się w niej odnaleźć.

         Nasze Przedszkolaki wielokrotnie przenosiły się do krainy przygody, zabawy i fantazji.              Tym razem zaprosiliśmy Dzieci do Krainy Kreatywności poprzez realizację Ogólnopolskiego Programu M. Nawrot ,,Dziecięca Kraina Kreatywności”.  Wszystkie działania prowadzone
w ramach programu nastawione były na kreatywne działanie dzieci, nauczycieli i rodziców.

 

Pozwoliły one na sformułowanie następujących wniosków:

 

- za pomocą odpowiednich technik oraz ćwiczeń możemy pomóc dzieciom wykształcić w sobie własną kreatywność;
 
- nawet dzieci, które mają naturalne predyspozycje muszą wciąż rozwijać i ćwiczyć swoje umiejętności aby nie zanikały;

- abstrakcyjne, twórcze myślenie to jedno z kluczowych zagadnień związanych z rozwojem umysłowym małego człowieka, dlatego  warto już od najmłodszych lat zadbać o jego odpowiednie kształtowanie;

- dzieci są z natury bardzo dociekliwe, dlatego też warto wiedzieć w jaki sposób dobrze wykorzystać rodzący się potencjał;

- nie ma konkretnego sposobu na to jak rozwijać kreatywność u dzieci, jednak istnieje wiele metod, które z pewnością skutecznie w tym pomogą;

 

- wszystkie dzieci w naszym Przedszkolu są skutecznie aktywizowane przez nauczycieli do kreatywnego działania;

- wspólna zabawa i realizowanie czasem szalonych pomysłów to najlepsza droga do uczenia dzieci kreatywności;
 

- za pomocą różnorodnych, ciekawych działań, dzieci wychodzą poza ramowe myślenie i dzięki temu w ich głowach powstaje wiele inspirujących pomysłów;
 

-  kreatywność u dzieci możemy rozwijać także w zaciszu własnego domu;
 

- ważnym elementem domowej zabawy jest zaangażowanie rodziców, którzy powinni być inspiracją dla dzieci;
 

-  w nabywaniu twórczych kompetencji pomoże wspólne spędzanie czasu na różnych ćwiczeniach           i zabawach z rodzicami
 

- praca dorosłego/rodzica  na rzecz rozwijania kreatywności dzieci jest zadaniem niezwykle odpowiedzialnym i trudnym;
 

- zajęcia dla dzieci połączone z zabawą doskonale rozwijają kreatywność;
 

- wbrew pozorom nie potrzeba wcale skomplikowanych pomocy naukowych, aby wzbudzić                    w dziecku ciekawość, gdyż świetną zabawę zapewnią proste zabawy na zwykłych przedmiotach codziennego użytku;
 

- kochane przez nauczyciela dzieci są w grupie szczęśliwe, kreatywne, wspaniale współpracują, chłoną wiedzę, kwitną i rozwijają się;
 

- kreatywnego nauczyciela charakteryzuje odwaga w myśleniu i przeciwstawianiu się szablonowości i szarości;
 

- kreatywny  nauczyciel odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania, poszukiwania i przekazywania swojej wiedzy wychowankom;
 

- w każdym dziecku tkwi potencjał twórczy i drzemią predyspozycje do kreatywnego myślenia oraz działania, potrzebna jest jednak duża aktywność ze strony nauczycieli, by to, co jeszcze uśpione, stało się widoczne i jak najbardziej realne;

-  kreatywny nauczyciel musi odznaczać się bogatą wyobraźnią, pomysłowością, spostrzegawczością, odchodzić od schematów i gotowych wzorów postępowania;

- kreatywny nauczyciel wychowuje kreatywne dzieci i wie,  że w każdym z nich tkwi niezmierzony potencjał, predyspozycje do kreatywnego myślenia i samodzielnego, nieszablonowego działania;

- kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, wnoszenie czegoś nowego;
 

- kreatywność  należy  pielęgnować, aby nie została zablokowana, dlatego potrzebuje wyobraźni, spontaniczności, marzeń, pomysłu oraz refleksji.

 

 
COFNIJ